Функції соціального страхування перейшли до Пенсійного фонду України
1 січня 2023 року набула чинності оновлена редакція Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування», відповідно до якої страхові виплати у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку на виробництві здійснюватиме Пенсійний фонд України, як уповноважений орган управління в системі загальнообов’язкового державного соціального страхування.
Пенсійний фонд України забезпечує виплату:
–допомоги з тимчасової втрати працездатності ( “лікарняних”);
–допомоги у зв'язку з вагітністю і пологами (“декретних”);
–допомоги на поховання застрахованим особам, в т. ч. потерпілим на виробництві;
–одноразових та щомісячних страхових виплат потерпілим на виробництві, членам їхніх сімей.
Чи змінилися умови надання страхових виплат?
Закон зберігає надані громадянам гарантії за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку.
Попри зміну органу, який здійснює страхові виплати, умови надання виплат не змінюються.
Чи потрібно людям, яким страхові виплати було призначено Фондом соціального страхування, повторно звертатись до Пенсійного фонду України для продовження виплати?
Тим людям, яким органами ФССУ вже призначено страхові виплати, повторно звертатися до органів Пенсійного фонду України не потрібно.
З січня 2023 року фінансування таких виплат здійснює Пенсійний фонд України на підставі переданих органами ФССУ справ отримувачів.
Куди звертатися за призначенням страхових виплат з відшкодування шкоди?
Для вирішення питань з призначення, перерахування та здійснення страхових виплат з відшкодування шкоди, заподіяної потерпілому внаслідок нещасного випадку на виробництві та/або професійного захворювання або особам, які мають право на страхові виплати в разі смерті потерпілого, з 1 січня 2023 року необхідно звертатися до органів Пенсійного фонду України.
Заяву разом з документами, необхідними для призначення, перерахування, продовження та здійснення страхових виплат і соціальних послуг, можна подавати:
–в електронній формі через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України з використанням кваліфікованого електронного підпису чи електронної системи BankID, або через Портал Дія;
–у паперовому вигляді до територіального органу Пенсійного фонду України (сервісного центру) або надіслати поштою.
Чи збережеться право на пенсію по інвалідності потерпілим від нещасного випадку?
Призначення пенсії по інвалідності здійснюється відповідно до Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”.
Право на пенсію визначається наявністю необхідного страхового стажу і не залежить від причини інвалідності. Раніше призначені пенсії виплачуються протягом всього строку, на які їх призначено.
Лікарняні - 2023: що змінилось?
Для отримання фінансування із забезпечення виплат застрахованим особам у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві страхувальник, як і раніше, має подати заяву-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми страхових виплат за їх видами.
Форма заяви-розрахунку залишилась незмінною. ЗАЯВУ-РОЗРАХУНОК ТЕПЕР НЕОБХІДНО ПОДАВАТИ ДО ПЕНСІЙНОГО ФОНДУ УКРАЇНИ через відповідний інтерфейс (вкладка меню «Заяви-розрахунки») В ОСОБИСТОМУ КАБІНЕТІ СТРАХУВАЛЬНИКА НА ВЕБПОРТАЛІ ЕЛЕКТРОННИХ ПОСЛУГ ПЕНСІЙНОГО ФОНДУ УКРАЇНИ https://portal.pfu.gov.ua/
Використання інших шляхів та засобів подання заяв-розрахунків в електронному вигляді не передбачено, відповідно заяви-розрахунки, подані в електронному вигляді не через вебпортал, не будуть прийняті та взяті до розрахунку.
Страхувальники, які з певних причин не можуть користуватись електронним кабінетом на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України, можуть скласти заяву-розрахунок в паперовій формі та подати її до будь-якого відділу обслуговування громадян (сервісного центру) Пенсійного фонду.
Можливість формування та подання заяв-розрахунків безпосередньо з особистого електронного кабінету без залучення додаткового програмного забезпечення доступна всім роботодавцям на безоплатній основі.
Під час формування заяви-розрахунку використовується інформація з електронного листка непрацездатності та Реєстру застрахованих осіб.
До заяви-розрахунку можна додавати коментарі, пояснення та, за необхідності, скановані копії документів, які можуть бути використані при прийнятті рішення щодо фінансування.
Важливо!
- Для поліпшення якості обслуговування та пришвидшення автоматизованого опрацювання заяв-розрахунків, максимальну кількість листків непрацездатності в одній заяві-розрахунку обмежено до 200.
- Для уникнення помилок при заповненні заяви-розрахунку використання лапок у назві суб’єкта господарювання не допускається.
- Роботодавцям, для подання заяв-розрахунків, не потрібно укладати з Пенсійним фондом України договір про визнання КЕП, як це було передбачено раніше у взаємовідносинах із ФССУ.
Детальна інструкція щодо порядку формування і подання страхувальниками заяв-розрахунків розміщена на сторінці Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області в соціальній мережі Facebook (https://www.facebook.com/cv.pfu.gov.ua)
Функціонал пункту меню “Заяви-розрахунки” особистого кабінету страхувальника дає можливість пошуку та перегляду заяв-розрахунків за визначеними критеріями:
період реєстрації листків непрацездатності, тип заяви-розрахунку (за електронними листками непрацездатності); здійснення формування (редагування) та відправлення заяви-розрахунку до Пенсійного фонду України.
За виникнення запитань щодо страхових виплат чи потреби у фахових консультаціях громадяни можуть звертатися до спеціалістів будь-якого сервісного центру Пенсійного фонду України.
Як установа, що є адміністратором електронного реєстру листків непрацездатності (складової частини реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування), Пенсійний фонд України відтепер здійснює:
* призначення страхових виплат та соціальних послуг відповідно до Закону;
* профілактику нещасних випадків на виробництві;
* проведення перевірок обґрунтованості видачі, продовження листків непрацездатності та документів, що є підставою для їх формування і призначення, на базі інформації з електронних систем та реєстрів;
* контроль за використанням страхувальниками страхових коштів.
Види страхових виплат
З початку 2023 року органи Пенсійного фонду призначають та виплачують такі види страхових виплат внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання:
допомогу з тимчасової непрацездатності – виплачується у розмірі 100 % середньої заробітної плати (перші 17 днів за рахунок коштів страхувальника, починаючи з 18 дня – за рахунок коштів соціального страхування);
одноразову допомогу в разі стійкої втрати професійної працездатності - призначається на підставі довідки МСЕК; її розмір визначається залежно від ступеня втрати професійної працездатності, із розрахунку 7 мінімальних заробітних плат, встановлених законом на день настання права потерпілому на страхову виплату (з 01.10.2022 розмір мінімальної заробітної плати – 6 700грн);
щомісячні страхові виплати встановлюються відповідно до ступеня втрати професійної працездатності та середньомісячної заробітної плати потерпілого перед настанням страхового випадку; мінімальний розмір призначеної щомісячної виплати потерпілому в перерахунку на 100% втрати працездатності не може бути меншим мінімальної заробітної плати, максимальний не повинен перевищувати чотирьох мінімальних заробітних плат;
виплати у разі переведення на легшу, нижчеоплачувану роботу – за потерпілим зберігається його середньомісячна заробітна плата на строк, визначений ЛКК або МСЕК (перші 14 днів доплата здійснюється за рахунок коштів страхувальника, починаючи з 15 дня – за рахунок коштів соціального страхування);
щомісячні виплати дитині, яка народилася з інвалідністю внаслідок травмування на виробництві або професійного захворювання її матері під час вагітності, здійснюються до досягнення дитиною 18 років або до закінчення навчання, але тільки до досягнення 23 років;
страхові виплати непрацездатним членам сім’ї у разі смерті потерпілого:
–одноразову допомогу сім’ї (обсягом 40 розмірів мінімальної заробітної плати (40 х 6700грн = 268 000грн);
–одноразову виплату кожній особі, яка була на його утриманні (у розмірі 8 розмірів мінімальної заробітної плати (8 х 6700 грн = 53 600 грн);
–щомісячні страхові виплати (визначаються із середньомісячної заробітної плати потерпілого; сума виплат кожній особі, яка має на них право, визначаються шляхом ділення частини заробітної плати потерпілого, що припадає на цих осіб, на їх кількість).
Термін розгляду документів та прийняття рішення щодо страхових виплат
Рішення про призначення, перерахування, продовження та здійснення страхових виплат і соціальних послуг приймається упродовж 10 днів після надходження заяви з усіма необхідними документами, з урахуванням отриманої органом Пенсійного фонду, який призначає страхову виплату, інформації із відповідних державних електронних інформаційних реєстрів та баз даних.
Рішення за результатами розгляду заяви оформлюється постановою за підписом керівника органу, який призначає страхову виплату, та зберігається в електронній справі отримувача такої виплати.
Порядок виплати
Нарахована сума страхових виплат включається у документи для виплати не пізніше одного місяця з дня прийняття рішення про призначення, перерахування, продовження її виплати.
Щомісячні страхові виплати виплачуються через установи уповноважених банків або національним оператором поштового зв’язку АТ “Укрпошта” за місцем фактичного проживання отримувача, зазначеного у заяві. Одноразові виплати здійснюються уповноваженими банками.
Ті, хто отримував відповідні виплати у Фонді соціального страхування України, продовжать їх отримувати на раніше зазначені у заявах рахунки.
Відповіді на поширені запитання щодо електронних листків непрацездатності
Як формується електронний листок непрацездатності?
Механізми формування листків непрацездатності в Електронному реєстрі листків непрацездатності визначає Порядок, затверджений наказом Міністерства охорони здоров’я України 17 червня 2021 року №1234, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 7 липня 2021 р. за №890/36512.
Відповідно до пункту 2 Порядку №1234:
Листок непрацездатності формується в Реєстрі на підставі інформації про медичний висновок у разі ідентифікації пацієнта як застрахованої особи в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування (далі - РЗО).
Ідентифікованою вважається особа, щодо якої інформація, яка надійшла з електронної системи охорони здоров'я, збігається з відомостями РЗО за критеріями:
Реєстраційного номера облікової картки платника податків або серії (за наявності) та номера паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті) - 100% символів;
Прізвища, імені та по батькові (за наявності) особи - понад 90% символів.
Під час формування листка непрацездатності враховується інформація про основне місце роботи застрахованої особи, визначене за даними повідомлення про прийняття працівника на роботу.
Сформований листок непрацездатності надсилається страхувальникам, з якими застрахована особа перебуває у трудових відносинах (за основним місцем роботи та за сумісництвом) через кабінет страхувальника на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України.
Чому не створився електронний листок непрацездатності?
Електронний листок непрацездатності формується на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність, який створює лікар. Одразу після створення медичного висновку на контактний номер пацієнта надходить повідомлення від електронної системи охорони здоров’я. Переглянути сформований листок непрацездатності можливо в особистому кабінеті на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України https://portal.pfu.gov.ua.
Електронний лікарняний може не сформуватися з кількох причин:
1.У реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування відсутня інформація про трудові відносини на дату початку періоду її непрацездатності.
2.У Реєстрі застрахованих осіб відсутнє повідомлення про прийняття працівника на роботу.
3.В обліковій картці застрахованої особи Реєстру застрахованих осіб зазначені некоректні, помилкові, неактуальні відомості.
Що означає повідомлення «Відсутня інформація про трудові відносини на дату початку періоду непрацездатності», отримане лікарем при реєстрації медичного висновку в електронній системі охорони здоров’я?
Під час формування електронного листка непрацездатності враховується інформація про основне місце роботи застрахованої особи, визначене за даними повідомлення про прийняття працівника на роботу.
Сформований листок непрацездатності надсилається страхувальникам, з якими застрахована особа перебуває у трудових відносинах (за основним місцем роботи та за сумісництвом) через кабінет страхувальника на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України.
Тобто електронний листок непрацездатності формуються на основі наявної в базі Пенсійного фонду України інформації з Реєстру застрахованих осіб, яка базується на звітах страхувальників. Тому дуже важливою є наявність інформації про трудові відносини між застрахованою особою та її роботодавцем.
Якщо працівник захворіє після завершення граничного терміну подання звітності за звітний квартал, а роботодавець ще не подав Податковий розрахунок за відповідний звітний період, то електронний лікарняний не створиться.
В такому випадку лікар при реєстрації медичного висновку в електронній системі охорони здоров’я отримає від ПФУ повідомлення наступного змісту: «Відсутня інформація про трудові відносини на дату початку періоду непрацездатності».
Питання успішного створення електронного листка непрацездатності може бути вирішене тільки після подання роботодавцем обов’язкової звітності за відповідний податковий період.
Тому наполегливо просимо роботодавців сумлінно поставитись до свого обов’язку стосовно подання звітності, адже від того, яка інформація про працівника наявна в Реєстрі застрахованих осіб, залежить в майбутньому одержання особою електронного листка непрацездатності.
Що означає повідомлення «Помилка однозначного пошуку в РЗО/Перевірте коретність ПІБ та документ», отримане лікарем при реєстрації медичного висновку в електронній системі охорони здоров’я?
Відповідно до пункту 2 Порядку формування листків непрацездатності в Електронному реєстрі листків непрацездатності, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України 17.06.2021 №1234, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 07.07.2021 за №890/36512, ідентифікованою вважається особа, щодо якої інформація, яка надійшла з електронної системи охорони здоров'я, збігається з відомостями Реєстру застрахованих осіб (за критеріями реєстраційного номера облікової картки платника податків або серії та номера паспорта, прізвища, імені та по батькові).
У разі, якщо при реєстрації лікарем медичного висновку в електронній системі охорони здоров’я від Пенсійного фонду надходить повідомлення «Помилка однозначного пошуку в РЗО / Перевірте коретність ПІБ та документ», це означає що е-лікарняний не створено.
В такому випадку лікарю необхідно перевірити правильність введених персональних даних пацієнта в системі охорони здоров’я, оскільки зміни в медвисновок лікар може внести впродовж 7-ми днів з дня його реєстрації (створення), тобто у разі пропущення 7-денного строку усунути помилку буде неможливо і е-лікарняний не створиться.
У разі, якщо проблема в Реєстрі застрахованих осіб, страхувальник провів необхідні коригування або сама застрахована особа, до прикладу, подала Анкету застрахованої особи, у лікаря є можливість зайти в уже створений медичний висновок і перевідправити його до ПФУ, навіть якщо сплив семиденний термін після дати реєстрації медвисновку в електронній системі охорони здоров’я, оскільки в ньому лікар уже не проводить жодних змін, і лікарняний створиться. Таку дію (перевідправлення медичного висновку) лікар проводить тільки за зверненням пацієнта, який інформує лікаря про усунення розбіжностей в РЗО ПФУ.
Що робити, якщо семиденний термін після дати закриття е-лікарняного закінчився, а статус лікарняного залишився «закритий»?
Механізми видачі (формування) листків непрацездатності в Електронному реєстрі листків непрацездатності (далі - Реєстр) визначає Порядок, затверджений наказом Міністерства охорони здоров’я України 17 червня 2021 року №1234, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 07 Липня 2021 р. за №890/36512 (далі – Порядок №1234).
Відповідно до пункту 3 Порядку №1234 листок непрацездатності вважається виданим через сім днів після дати його закриття та набуває статусу «готовий до сплати (виданий)».
В Реєстрі електронний лікарняний має статус «закритий» з дня його створення і змінює його на «готовий до сплати» у день видачі, тобто через сім днів після:
– дати закриття – для лікарняних по тимчасовій непрацездатності;
- дати відкриття – для лікарняних по вагітності та пологах.
Однак є випадки, коли е-лікарняний не змінив свій статус попри вичерпання строків. У такому випадку потрібно орієнтуватись на дати: якщо після дати закриття, зазначеної в е-лікарняному, пройшло сім днів, на восьмий день з ним уже можна починати працювати і призначати допомогу, навіть якщо його статус залишився «закритим».
Лікар має можливість внести зміни до електронного лікарняного упродовж семи днів від моменту створення, тож інформація, наявна в ньому на восьмий день, є остаточною і роботодавець може розпочати призначення допомоги від Фонду соціального страхування України та за рахунок підприємства.
Нагадуємо, що до 1 січня 2023 року відповідальним за виплату лікарняних є Фонд соціального страхування. Надалі виплатами займатиметься Пенсійний фонд.
Для чого роботодавцю подавати «повідомлення про прийняття працівника на роботу»?
Відповідно до абз.5 п.2 розділу ІІ Порядку видачі (формування) листків непрацездатності в Електронному реєстрі листків непрацездатності, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України 17.06.2021 №1234, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 07.07.2021 за №890/36512:
Під час формування листка непрацездатності враховується інформація про основне місце роботи застрахованої особи, визначене за даними повідомлення про прийняття працівника на роботу.
При поданні повідомлення про прийняття працівника на роботу/укладення гіг-контракту роботодавцю слід керуватися постановою Кабінету Міністрів України від 17.06.2015 №413 “Про порядок повідомлення Державній податковій службі та її територіальним органам про прийняття працівника на роботу/укладення гіг-контракту” (далі – постанова КМУ №413).
Важливо, що таке Повідомлення подається власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом (особою) чи фізичною особою (крім повідомлення про прийняття на роботу члена виконавчого органу господарського товариства, керівника підприємства, установи, організації) та/або резидентом Дія Сіті до територіальних органів Державної податкової служби за місцем обліку їх як платника єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за формою згідно з додатком до постанови КМУ №413 до початку роботи працівника за укладеним трудовим договором та/або до початку виконання робіт (надання послуг) гіг-спеціалістом резидента Дія Сіті засобами електронного зв’язку з використанням електронного підпису відповідальних осіб, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, відповідно до вимог законодавства у сфері електронного документообігу.
Інформація, що міститься у повідомленні про прийняття працівника на роботу/укладення гіг-контракту, вноситься до реєстру страхувальників та реєстру застрахованих осіб відповідно до Закону України “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування”.
Яким чином працівник може підтвердити факт перебування на лікарняному?
Відповідно до статті 31 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування” від 23 вересня 1999 року № 1105-XIV підставою для призначення допомоги з тимчасової непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності.
Постановою правління Пенсійного фонду України від 02.05.2022 №4-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 18 травня 2022 р. за №532/37868, затверджено форму Витягу з Електронного реєстру листків непрацездатності.
Тобто працівник для підтвердження факту перебування на лікарняному може надати роботодавцю Витяг з Електронного реєстру листків непрацездатності, який можна отримати в електронному вигляді засобами вебпорталу Пенсійного фонду або в паперовому вигляді, звернувшись до найближчого сервісного центру ПФУ.
Для отримання електронного Витягу з Електронного реєстру листків непрацездатності застрахованій особі необхідно авторизуватися в особистому кабінеті на порталі ПФУ https://portal.pfu.gov.ua (вхід до системи за допомогою КЕП або системи GOV. ID).
Після цього потрібно обрати підменю «Запит на отримання електронних документів» та в розділі «Тип звернення» з випадаючого списку обрати «Витяг з ЕРЛН».
Отримати сформований Витяг можливо в розділі «Мої звернення», з можливістю подальшого збереження витягу у форматі PDF та друку, і передачі роботодавцю для опрацювання і нарахування допомоги.
Як працівнику отримати виплати за листком тимчасової непрацездатності?
Оплату лікарняних, як це було і раніше, здійснює роботодавець - 5 днів за рахунок власних коштів, починаючи з 6-го дня - за рахунок страхових коштів, а у випадку лікарняних внаслідок нещасного випадку на виробництві - з 18 дня непрацездатності. При цьому Законом України від 21.09.2022 № 2620-IX “Про внесення змін до Закону України “Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування” та Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” скорочено час, протягом якого роботодавцям за поданими заявами-розрахунками мають надійти кошти для виплати лікарняних.
Якщо раніше Фонд соціального страхування України перераховував кошти роботодавцям протягом 10 днів після надходження заяви-розрахунку, то Пенсійний фонд України має здійснювати таке фінансування упродовж 3-х днів після надходження заяви-розрахунку.